נשמח לעזור גם לך להצליח!

ציור בית, עץ, אדם

מהו מבחן בית-עץ-אדם?

מהו מבחן בית-עץ-אדם?

מבחן ציור בית-עץ-אדם נועד לאפיין קווים מרכזיים באישיותכם בהסתמך על האופן בו אתם בוחרים לצייר שלושה ציורים מרכזיים: בית, עץ ואדם. במבחן זה תקבלו דפים חלקים ותתבקשו לצייר על כל אחד מהם בית, עץ ואדם, כל אחד בתורו. לרשותכם יעמדו עפרון ומחק, בהם תוכלו להשתמש כאוות נפשכם. מבחן זה, בדומה למבחנים פסיכולוגיים אחרים, עלול אמנם לעורר חרדה בנבדקים, אך זכרו כי רק אם תשמרו על קור רוח תוכלו לצייר ציור שיביא את אופייכם לידי ביטוי.
 
חשוב לדעת כי רק כאשר אלמנטים מסוימים חוזרים בעקביות במספר מבחנים ובהקשר מתאים יסיקו הבוחנים כי מדובר במאפיין אישיותי שלכם, וכי לעולם לא תאובחנו רק על סמך ציור כזה או אחר. בנוסף, כדאי לדעת כי אין זה משנה אם אתם יודעים לצייר או לא - לא יכולת הציור שלכם היא שנבחנת, כי אם האופן בו אתם בוחרים למקם את הציור בדף, עוצמת הלחיצה על העיפרון, פירוט היתר או חוסר הפירוט בציורכם ועוד.
הגעת למקום הנכון!
עדיין לא רכשת הכנה למבחני מיון?
בחר מה שמתאים לך וצא לדרך... :)
איך לצייר בית במבחני מיון?

איך לצייר בית במבחני מיון?

דוגמה לציור בית
ציור בית במבחני אישיות
סיפור
הבית אשר נבנה על ראש גבעה שופץ לפני כשנתיים וכיום גרה בו משפחה המונה ארבע נפשות. הקרבה לאחו מאפשרת לבני הבית לצאת לטיולים לעיתים קרובות. מיקום הבית ייחודי ביותר, שכן, הבית יחסית מבודד אך נמצא במרחק נסיעה סביר מהעיר הגדולה.

ניתוח
ניתוח הציור: בציור שלפנינו בית הממוקם לבדו על גבעה, כשהוא מוקף בעננים, ושמש מאירה עליו. עם זאת, כאמור, הבית עומד במקום מבודד אינו נגיש, דבר העשוי להעיד על מקומו של הנבדק בעולם. הציור כולו אמנם תופס מקום נכבד מהדף, אך הבית עצמו תופס מקום קטן למדי, דבר אשר מעיד על מקומו של הבית בחייו של הנבדק ועל האופן בו הוא תופס אותו. דלת הבית קטנה למדי, דבר אשר עשוי להעיד על קשיים ביחסים חברתיים. בחלונות הבית ישנם וילונות, דבר אשר קשור לרצון של הנבדק לשלוט באינטרקציות שלו עם הסביבה. השמש המאירה את הבית יכולה להעיד על צורך של הנבדק בהזנה ותמיכה מהסביבה. מהעננים הרבים עולה תחושה של מיסוך ושל ניסיון להסתיר תחושות קשות או קונפליקטיים פנימיים הקשורים לבית ולעולם הערכים של הנבדק. הציור הינו ציור ילדותי מדי, ובהתחשב בעובדה שמבוגר צייר אותו, ניתן לתהות בדבר מידת בשלותו ומוכנותו לעבודה בעולם המבוגרים.

ניתוח הסיפור: הסיפור יכול לשקף את השאיפה של הנבדק – בסיפור מתואר בית במיקום מיוחד, לא בתוך העיר אך בקרבתה – הדבר יכול להעיד על רצון לפרטיות, לחופש ולעבודה עצמאית, גם על צורך בקרבה לאחרים בהתאם לרצונו: היכולת לנסוע לעיר הגדולה יכולה לסמל את הרצון לשליטה וליצירת קשרים חברתיים ועבודה עם אנשים אחרים.
איך לצייר עץ במבחני מיון?

איך לצייר עץ במבחני מיון?

דוגמה לציור עץ
ציור עץ מבחני מיון
סיפור
העץ הוא רם, גבוה ותמיר, חזק ואיתן, ועליו נשענים ונהנים כל בעלי החיים – לנוח, להירגע ולמצוא שלווה ואהבה, ואילו העץ מחייך ושמח על המקום המיוחד שמצא בחייו. שורשיו מתפרצים לכל עבר, ללא פחד. ההזדמנויות בחייו הן אינסופיות – ואילו הוא במרכז הבמה, באור, מעניק צל לסביבתו.
 
ניתוח
ניתוח הציור: ניתן לראות כי העץ גדול מאוד ומתפרש על כל הדף, דבר המעיד על בטחון עצמי, או על ניסיון להציג חזות של אדם בעל ביטחון עצמי. גזע העץ גדול מאוד (בפרט בהשוואה לצמרת אשר תופסת מקום קטן יותר בדף), דבר אשר עשוי לרמז על צורך בשליטה ואולי אף על נטיות אגרסיביות. על הגזע מופיעים קווים רבים המזכירים שריטות – הדבר אשר יכול להעיד על קיומם של אירועים מורכבים בעברו שהותירו בו "צלקות". מגזע העץ יוצאים ענפים רבים לצדדים – דבר המעיד על רצון לקשר עם הסביבה, אך יש לשים לב שהענפים נראים קטועים בסופם, דבר אשר יכול לרמז על תחושה של טראומה מצד הנבדק. החיות על גזע העץ אשר נראות כאילו כמעט מנקרות אותו עשויות להעיד על נטיות תלותיות, על אף האסוציאציות החיוביות והפסטורליות העולות מהן. צמרת העץ תופסת פחות מקום ביחס לגזע, דבר המרמז על קיומו של עולם פנטזיה מצומצם ועל היצמדות לקונקרטי, או על ניסיונות להדחיק את עולם הפנטזיה הסוער, כפי שעולה מצמרת העץ הסוערת.
 
ניתוח הסיפור: הסיפור עשיר בתיאורים מעצימים וחיוביים: הנבדק מדגיש שוב ושוב את כוחו של העץ, כמו גם את יתרונותיו בהווה ובעתיד. לו היו התיאורים מאוזנים, ניתן היה לומר כי הנבדק שבע רצון ממקומו בחיים, אולם לאור ריבוי התיאורים, סביר כי גישה זו נובעת דווקא כניסיון למסך תחושת חרדה או חוסר ביטחון אשר מניעים את הנבדק להפגין ביטחון יתר.
נשמח שתצטרפו גם אתם לאלפי הלקוחות שבחרו בערכות ההכנה מבית ניב רווח!‬
קליק ונתקשר
איך לצייר אדם במבחני מיון?

איך לצייר אדם במבחני מיון?

דוגמה לציור אדם
ציור אדם מבחני מיון
סיפור
הילד קם בבוקר ושמח לראות את כלבו מכשכש בזנבו. הוא ניגש אליו, ליטף אותו ויצא איתו לטיול. הוא חזר לביתו שמח וטוב לב, התלבש ויצא לבית הספר.

ניתוח

ניתוח הציור: הילד עומד בתנוחה נינוחה כשידיו פרושות לצדדים – דבר המעיד על פתיחות ורצון בקרבה. יש לשים לב שידיו של הנבדק יוצאות מאזור הסמוך יותר למותניו מאשר לכתפיו, דבר המעיד על רגשות חזקים מאוד הקיימים בתוכו, כמעט סערה המשתוללת בתוכו בכל הנוגע לרצונו בקשרים חברתיים. נראה שהילד שרוי במצב רוח טוב. הנבדק הקפיד לצייר לילד את פרטי הפנים ובפרופורציה טובה, דבר המעיד על יסודיות והבחנה בפרטים, אך לא בצורה קפדנית או חרדה. כמו כן, הצוואר של הילד אינו ארוך או קצר מידי – דבר שמעיד על חיבור טוב בין הפן הרגשי לפן הלוגי. עם זאת, גוף הילד מצוייר בצורה קצת פשטנית ובקו לא רציף – הדבר יכול להעיד על כך שהנבדק מאופיין במעט חוסר ביטחון בבואו להציג את עצמו לסביבה. העובדה שהנבדק צייר את עצמו כילד, וכן מיקום הידיים ללא כתפיים, יכולה להעיד על הרגשה של חוסר בגרות או על חוסר רצון להתבגר. ככלל, לא מומלץ במבחנים תעסוקתיים המיועדים למבוגרים לצייר ציור של ילד, שכן הדבר מעיד על ילדותיות וחוסר בשלות.

ניתוח הסיפור: הסיפור חיובי ומשקף גישה אופטימית (לעתים אופטימית מדי אשר עשוייה לרמז על ייפוי המציאות או על קושי בהתמודדות עם קונפליקטים). עם זאת, ניתן לראות כי הקשר של הילד בסיפור הוא עם בעל חיים – כלב – ולא עם אדם אחר, דבר שיכול להעיד על קושי ביצירת קשרים עם הסביבה ומעט סגירות. גם הסיפור בו הדמות הראשית היא ילד מרמז על קושי בהתמקמות בעולם המבוגרים.
2024 © כל הזכויות שמורות לחברת ניב רווח פסיכומטרי בע"מ | נגישות לאנשים עם מוגבלות

השאר פרטים וניצור איתך קשר בתוך זמן קצר